Εργοθεραπεία , η οποία αφορά μία επιστήμη υγείας η οποία καλύπτει ένα ευρύ φάσμα διαφορετικών δομών και διαφορετικών περιπτώσεων, ασχολείται με όλες τις ηλικιακές ομάδες, από νεογέννητους έως ηλικιωμένους. Ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα και τον τύπο διαταραχών όπου εστιάζεται, ο εργοθεραπεύτης χρησιμοποιεί διαφορετικά θεωρητικά μοντέλα και μεθόδους, ώστε να εξασφαλίσει την προώθηση της υγείας, της λειτουργικής ανεξαρτησίας και της ευεξίας.

Οι βασικοί τομείς στους οποίους επικεντρώνεται η εργοθεραπεία, είναι :

  • Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής όπως η σίτιση, η αυτοεξυπηρέτηση-αυτοφροντίδα και το παιχνίδι.
  • Παραγωγικότητα και συμμετοχή στο σχολικό πλαίσιο και στις εκπαιδευτικές διαδικασίες.
  • Την κοινωνική συμμετοχή και αλληλεπίδραση.
  • Τις αισθητηριακές δεξιότητες, την νευρομυϊκή εξέλιξη και τις κινητικές δεξιότητες του ατόμου.

Βασικό εργαλείο της εργοθεραπείας είναι το παιχνίδι και η στοχοκατευθυνόμενη δραστηριότητα. Τροποποιεί, προσαρμόζει το περιβάλλον και τη δραστηριότητα, έτσι ώστε να αποκατασταθεί η μέγιστη δυνατή λειτουργικότητα και συμμετοχή του ατόμου σε όλους τους τομείς της καθημερινής ζωής του.

Οι εργοθεραπευτές επιτυγχάνουν αυτό το αποτέλεσμα βοηθώντας τους ανθρώπους να κάνουν πράγματα που θα ενισχύσουν την ικανότητα συμμετοχής τους ή θα μετατρέψουν το περιβάλλον για την καλύτερη υποστήριξη της συμμετοχής τους.

Ο βασικός ρόλος του εργοθεραπευτή είναι να αξιολογεί σωστά τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του ατόμου στις Δραστηριότητες της Καθημερινής Ζωής (ΔΚΖ), να σχεδιάζει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα και να παρεμβαίνει θεραπευτικά με μία ολιστική προσέγγιση.

Αρχικά, συλλέγει πληροφορίες σχετικές με το ιστορικό του ατόμου μέσω της συνέντευξης με τους φροντιστές και, στη συνέχεια, μέσω της παρατήρησης, των εργαλείων αξιολόγησης, των δοκιμών (σταθμευμένα και μη). Αξιολογεί τις δυνατότητες και δυσκολίες του ατόμου με σκοπό να θέσει αξιόλογους, πραγματοποιήσιμους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους.

Στη συνέχεια, σχεδιάζει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα που περιλαμβάνει ασκήσεις και δραστηριότητες με σκοπό την ενίσχυση των δεξιοτήτων (αυτοεξυπηρέτηση, κινητικότητα, κοινωνική, γραφοκινητική, γνώσεις).

Τέλος, κρίθηκε σημαντική η επανεξέταση, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, καθώς καταγράφεται η εξέλιξη της παρέμβασης, εκτιμάται η προσέγγιση που χρησιμοποιήθηκε και ανακατανεμήθηκαν οι στόχοι.

Η εργοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει με πολλούς τρόπους τα παιδιά, έναν βασικό τομέα που βοηθά και στην απόδοση του σχολείου είναι η σωστή στάση του σώματος.

Σωστή στάση σώματος κατά τη γραφή

Πολλοί γονείς παρατηρούν ότι το παιδί τους σκύβει πολύ όταν γράφει, ότι το χειρίζεται το χέρι του, ότι γράφει λίγο και έπειτα παρατάει τις εργασίες.

Η διατήρηση της σωστής στάσης του σώματος αποτελεί έναν πολύ σημαντικό παράγοντα στην ανάπτυξη της γραφοκινητικότητας, και είναι εξίσου σημαντικό να εδραιωθεί από τα πρώτα χρόνια της παιδικής εργασίας με τη γραφή.

Έχοντας σωστή στάση σώματος:

  • Εδραιώνονται σωστά κινητικά πρότυπα (σωστή θέση του κορμού, του ώμου, του βραχίονα, του καρπού).
  • Αυξάνεται η αντοχή κατά τη διάρκεια των εργασιών.
  • Βελτιώνει την ταχύτητα γραφής και την εικόνα των γραμμάτων.

Συγκεκριμένα, η ορθή στάση επιτυγχάνεται ως εξής:

  • Ευθύγραμμο κορμό που στηρίζεται σε μία καρέκλα με μικρή κλίση προς τα εμπρός.
  • Τα πόδια να ακουμπούν το πάτωμα (ή μια επίπεδη επιφάνεια), έτσι ώστε οι αρθρώσεις των ποδιών να βρίσκονται σε καμπύλωση 90μοιρών.
  • Το χαρτί να βρίσκεται ελαφρώς δεξιά για τους δεξιόχειρες, και ελαφρώς αριστερά για τους αριστερόχειρες, αντίστοιχα.

Μπορείτε:

-Να χρησιμοποιείτε βοηθήματα, όπως υποπόδια / κιβώτια για να πατάτε καλά τα πόδια, τα μαξιλαράκια κλπ., για να βοηθήσετε το παιδί να διατηρήσει μία εργονομική θέση κατά τη διαδικασία της γραφής.

-Τοποθετήστε μία λούτρινη μπάλα ανάμεσα στο κορμό του παιδιού και στην πλάτη του καθίσματος και ζητήστε από το παιδί να προσέχει να μην πέσει καθώς εκτελεί μια εργασία γραφής

-Να γράψετε / ζωγράψετε μαζί με τον παιδί τους οπτικούς κανόνες για τη σωστή θέση του σώματος κατά τη γραφή.

Μελετία Κολοβού/ εργοθεραπεύτρια, κέντρων Επικοινωνία
Πρώτη δημοσίευση του άρθρου στο: epikoinonia.net

Διάβασε επίσης: Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική Διαπαιδαγώγηση

Λογοθεραπεία: πότε είναι απαραίτητη και πώς μπορεί να βοηθήσει το παιδί

Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.