Προβιοτικά και πρεβιοτικά

Διαβάζεις για την υγεία σου και τον οργανισμό σου και υπάρχουν όροι που, συχνά, δεν καταλαβαίνεις απόλυτα ή τους μπερδεύεις με άλλους όρους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα προβιοτικά και πρεβιοτικά.

Προβιοτικά και πρεβιοτικά: Ποιες είναι οι διαφορές;

Ένα γράμμα κάνει τη διαφορά ανάμεσα στους δύο όρους.
Ας γνωρίσουμε, όμως, λίγο καλύτερα αυτά τα μικροσκοπικά στοιχεία της διατροφής μας!

Συχνά, τα προβιοτικά και τα πρεβιοτικά αναφέρονται σε συζητήσεις, σαν να είναι το ίδιο πράγμα. Στην πραγματικότητα, όμως, είναι δύο πολύ διαφορετικές ουσίες.

Τι είναι τα προβιοτικά;

Τα προβιοτικά είναι καλά βακτήρια, κυρίως λακτοβάκιλλοι και μπιφιντοβακτήρια, που μπορούν να επιβιώσουν κατά τη διέλευσή τους από το στομάχι. Βρίσκονται σε κάποια τρόφιμα ή σε συμπληρώματα διατροφής, και βοηθούν στο να ενισχυθεί ο πληθυσμός συγκεκριμένων καλών βακτηρίων στο έντερο, ώστε να επανέλθει η φυσιολογική του λειτουργία!

Στο έντερό μας υπάρχουν, περίπου, 500 διαφορετικά είδη βακτηρίων – το γνωστό μικροβίωμα του εντέρου – και ο αριθμός τους φτάνει τα 100 τρισεκατομμύρια! Για να υπάρξει φυσιολογική λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος, χρειάζεται ο πληθυσμός από το κάθε είδος βακτηρίου να είναι συγκεκριμένος.

Είναι πολύ σημαντική η σωστή λειτουργία του εντέρου, καθώς αυτό μπορεί να θεωρηθεί ένας δεύτερος εγκέφαλος, αφού παράγει νευροδιαβιβαστές, όπως η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη. Όλα τα παραπάνω παίζουν σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση της διάθεσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 90% της σεροτονίνης παράγεται στο πεπτικό σύστημα.

Ό,τι επηρεάζει το έντερό μας επηρεάζει και τον εγκέφαλό μας, και αντιστρόφως. Όταν ο εγκέφαλος αισθανθεί πρόβλημα, στέλνει προειδοποιητικό μήνυμα στο πεπτικό. Αυτός είναι και ο λόγος που οι στρεσογόνες καταστάσεις μπορεί να προκαλέσουν πρήξιμο ή έλκος στο στομάχι.

Από την άλλη πλευρά, παθήσεις του γαστρεντερικού, όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου και η νόσος Crohn, θα μπορούσαν να αυξάνουν την κατάθλιψη και το στρες.

Πού βρίσκονται τα προβιοτικά;

Καλή πηγή προβιοτικών είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα και, ειδικότερα, τα μη παστεριωμένα. Όμως, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, για λόγους ασφαλείας παράγονται, συνήθως, με παστεριωμένο γάλα.

Έτσι, τα προβιοτικά προστίθενται εκ των υστέρων. Πολύ καλή πηγή προβιοτικών, όμως, είναι τα τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως το κεφίρ, το τουρσί, το μίσο, το προζυμένιο ψωμί και η κομπούχα.

Τι είναι τα πρεβιοτικά;

Η βασική τους διαφορά είναι ότι τα πρεβιοτικά δεν περιέχουν τους ίδιους τους μικροοργανισμούς αλλά συστατικά τα οποία, ουσιαστικά, τρέφουν και βοηθούν την ανάπτυξη και διατήρηση των ήδη υπαρχόντων ευεργετικών βακτηρίων της εντερικής χλωρίδας.

Τέτοια συστατικά είναι οι φρουκτο-ολιγοσακχαρίτες και οι ινουλίνες. Τα πρεβιοτικά, ή πρεβιοτικές ίνες, έχουν αντίστοιχες δράσεις με τα προβιοτικά, ωστόσο, όχι στον ίδιο βαθμό και με την ίδια αμεσότητα. Κι αυτό καθώς τα πρεβιοτικά δρουν έμμεσα, ενισχύοντας, ουσιαστικά, τη συγκέντρωση των προβιοτικών.

Πού βρίσκονται τα πρεβιοτικά;

Τα πρεβιοτικά βρίσκονται στα φρούτα, στα δημητριακά (ολικής αλέσεως), στο σκόρδο, στο κρεμμύδι, στην μπανάνα, στη σόγια και στο ραδίκι.

Το κλειδί για την καλή υγεία, τόσο του γαστρεντερικού όσο και ολόκληρου του οργανισμού, δεν είναι μόνο τα προβιοτικά ή τα πρεβιοτικά, αλλά ο συνδυασμός τους, καθώς δρουν μαζί, δηλαδή, υπάρχει συνέργεια, με περισσότερα οφέλη για τον οργανισμό απ’ ό,τι εάν τα προσλαμβάναμε ξεχωριστά. Εάν ακούσετε τον όρο «συμβιωτικά», θα καταλάβετε ότι αναφέρεται σε αυτόν τον συνδυασμό!

Λόγω, λοιπόν, του ότι ο συνδυασμός τους προσφέρει στο γαστρεντερικό μας τόσο τα καλά βακτήρια που χρειαζόμαστε όσο και την τροφή τους, ενισχύει το μικροβίωμα του εντέρου και την παραγωγή καλών προϊόντων που ισορροπούν το γαστρεντερικό.

Τέλος, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι υπάρχουν ομάδες ανθρώπων στους οποίους τα προβιοτικά θα μπορούσαν να κάνουν και κακό, όπως οι ασθενείς σε ανοσοκαταστολή ή με εξασθενημένο ανοσοποιητικό.

Σε κάθε περίπτωση, η κατανάλωση προβιοτικών δεν μπορεί από μόνη της να εξασφαλίσει την υγεία, και δεν θα πρέπει, σε καμία περίπτωση, να γίνεται υπερκατανάλωση.

Ο πιο σίγουρος τρόπος διατήρησης της καλής μας υγείας είναι ο συνδυασμός του υγιεινού τρόπου ζωής και της ισορροπημένης διατροφής.

Διάβασε επίσης:Ασβέστιο – Όλα όσα πρέπει να ξέρετε!

Φωτογραφία από healthstandnutrition.com

 

Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.