Τι είναι αυτισμός και πώς τον αναγνωρίζω;
Όταν ένα παιδί γεννιέται, τα πράγματα που είναι σημαντικά για τους γονείς τα δύο πρώτα χρόνια εντοπίζονται στην ανάπτυξη της επικοινωνίας και στην εδραίωση του δεσμού της αγάπης. Κάποιες φορές, ωστόσο, αυτό δε συμβαίνει με κάποια παιδιά.
Τότε μιλάμε για μία διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, μία αποκλίνουσα πορεία της ανάπτυξης του βρέφους ή, όπως είναι γνωστό, για τον αυτισμό.
Αυτισμός: Τι αποκλίνουσες συμπεριφορές εντοπίζονται;
Τα βασικά γνωρίσματα του αυτισμού αναφέρονται στη δυσκολία των ατόμων να επικοινωνήσουν. Δηλαδή, δυσκολεύονται να δείξουν τα συναισθήματά τους, να κατανοήσουν τους άλλους και να αναπτύξουν κοινωνικά δίκτυα.
Συγκεκριμένα, τα άτομα με αυτισμό παρουσιάζουν:
- κοινωνική απομόνωση,
- παθολογική ανάγκη για ομοιότητα,
- αλαλία ή μη επικοινωνιακή ομιλία.
Οι τρεις αυτές συνιστώσες αποτελούν τον βασικό πυρήνα της διαταραχής ο οποίος εκφράζεται με πολλές διαφορετικές συμπεριφορές και διακυμάνσεις. Για τον λόγο αυτό αναφερόμαστε σε «φάσμα».
Πώς, όμως, οι γονείς μπορούν να αντιληφθούν την ύπαρξη του αυτισμού μέσα στην καθημερινότητα και στη ρουτίνα;
Το παιδί παρουσιάζει, από τη βρεφική ως τη νηπιακή ηλικία, διάφορες συμπεριφορές που δείχνουν τη διαφορετικότητα, όπως:
- χαμηλή ή ανεπαρκής βλεμματική επαφή,
- δυσκολίες και διαταραχές στον ύπνο,
- δυσκολίες στην πρόσληψη τροφής κι αδυναμία να δεχτεί συγκεκριμένες τροφές και υφές,
- δεν ανταποκρίνεται στο όνομά του,
- καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου ή απουσία προγλωσσικών στοιχείων (βάβισμα, μίμηση κινήσεων, συμμετοχή σε παιχνίδια ρουτίνας),
- μιμητική χρήση του λόγου χωρίς κατανόηση της σημασιολογίας των λέξεων,
- στερεοτυπικές επαναλαμβανόμενες ρυθμικές κινήσεις, όπως κούνημα χεριών, σώματος, ή στατικό πήδημα,
- δυσκολία κατανόησης των αλλαγών στον χώρο ή στις σχέσεις,
- υπερευαισθησία ή υπερευαισθησία στους ήχους,
- άρνηση να εμπλακεί σε ομαδικές δραστηριότητες,
- δυσκολία να αναπτύξει παιχνίδια ρόλων,
- δυσκολίες σε δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.
Όλα τα παραπάνω δημιουργούν σαφή δυσκολία στη λειτουργικότητα του ατόμου στις καθημερινές ρουτίνες και στην εδραίωση φυσιολογικών προτύπων συμπεριφοράς.
Διάβασε επίσης: Διαταραχή προσωπικότητας και παιδική ηλικία
Παρέμβαση στον αυτισμό
Η αναγνώριση της διαταραχής είναι δύσκολο να πραγματοποιηθεί πριν την ηλικία των δύο ετών, εκτός κι αν υπάρχουν έντονες καθυστερήσεις στην ανάπτυξη του βρέφους.
Ωστόσο, αυτό που είναι σημαντικό, μετά την αναγνώριση των συμπτωμάτων, είναι η άμεση παρέμβαση από ειδικούς.
Συγκεκριμένα, για την ομαλή εξέλιξη και διαχείριση των συμπτωμάτων, τα παιδιά που ανήκουν στο «φάσμα» πρέπει να παρακολουθούνται για ένα μεγάλο μέρος της ζωής τους από:
- ψυχίατρο ή ψυχολόγο ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων,
- ειδικό παιδαγωγό για την ανάπτυξη των γνωστικών διεργασιών που σχετίζονται με τη μάθηση,
- εργοθεραπευτή για την ανάπτυξη των αισθήσεων, τις κινητικές δεξιότητες των άκρων και την ανάπτυξη της συγκέντρωσης,
- λογοθεραπευτή για την ανάπτυξη του λόγου και της στοματικής κοιλότητας, για την καλύτερη κατάποση και χρήση της γλωσσικής κοιλότητας.
Παράλληλα, οι γονείς είναι απαραίτητο να λαμβάνουν υποστήριξη κι εκπαίδευση για τη διαχείριση των εντάσεων και των δυσκολιών του παιδιού.
Να θυμάστε:
- Η έγκαιρη αναγνώριση των στοιχείων βοηθά στην καλύτερη πρόγνωση της διαταραχής.
- Η αποδοχή της διαφορετικότητας επιταχύνει τη θετική εξέλιξη της διαταραχής.
- Η συνέπεια, η ζεστασιά και η αγάπη βοηθά στην ομαλότερη ένταξη του παιδιού.
- Η πρώιμη παρέμβαση δίνει καλύτερα αποτελέσματα.
Διάβασε επίσης: Δυσκολίες στη γραφή: πώς εντοπίζονται και πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν
Φωτογραφία από saobernardo.com
Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.