Βάζουμε το, καλά πλυμένο, χταπόδι σε κατσαρόλα με το μπαχάρι, το πιπέρι, το δενδρολίβανο και τη δάφνη να σιγοβράσει σκεπασμένο (σε χαμηλή φωτιά), χωρίς να βάλουμε καθόλου νερό (το χταπόδι θα βγάλει από μόνο του αρκετό) για 45 λεπτά, μέχρι να μαλακώσει.
Το στραγγίζουμε, το κόβουμε σε μπουκιές και αφαιρούμε το μάτι κάτω από το κεφάλι.
Σε ένα σχαροτήγανο, σε δυνατή φωτιά, βάζουμε ελάχιστο λάδι και το σωτάρουμε και από τις δύο πλευρές, ώστε να αποκτήσει ωραίο χρώμα, και σβήνουμε με λίγο μπαλσάμικο.
Στο στάδιο αυτό μπορεί να καταναλωθεί και μόνο του σαν μεζές!
Στο μεταξύ, σε άλλη κατσαρόλα έχουμε βράσει τα μαυρομάτικα, όση ώρα ετοιμάζεται το χταπόδι. Τα σουρώνουμε, τα ξεπλένουμε και τα ρίχνουμε σε μπολ.
Προσθέτουμε όλα τα υπόλοιπα υλικά και ανακατεύουμε. Νοστιμίζουμε με τα μπαχαρικά μας.