Τα εμβόλια κατά της Covid-19 προαναγγέλλονται άκρως κερδοφόρα για τους παραγωγούς αυτών των πολύτιμων δόσεων. Ας ρίξουμε, όμως, μια ματιά στο τι σημαίνει η πανδημία για τον φαρμακευτικό τομέα.

Εμβόλια κατά της Covid-19: Εισπράξεις δισεκατομμυρίων δολαρίων

Η «Pfizer» το ανακοίνωσε ήδη: μόνο για το έτος 2021, οι πωλήσεις του εμβολίου της κατά της Covid, το οποίο ανέπτυξε σε σύμπραξη με τη γερμανική εταιρεία «BioNTech», θα φθάσουν περίπου τα 15 δισεκατομμύρια δολάρια. Και αυτό χωρίς να υπολογισθούν ενδεχόμενα επιπλέον συμβόλαια.

Συνολικά, αν συνυπολογίσουμε όλα τα εργαστήρια συνολικά, «αυτή η αγορά θα μπορούσε να φθάσει φέτος τα 30 έως 40 δισεκατομμύρια δολάρια. Πρόκειται για μία κολοσσιαία αλλαγή μεγέθους», υπογραμμίζει στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Λοΐκ Σαμπανιέ του γραφείου συμβούλων EY.

Το ποσό αυτό είναι, πράγματι, μεγαλύτερο απ’ ό,τι αποφέρουν σε μια κανονική χρονιά όλα τα άλλα εμβόλια μαζί –για παράδειγμα τα παιδιατρικά.

Ακόμα και μόνο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα ποσά είναι εντυπωσιακά, αν πιστέψει κανείς τις τιμές που αποκαλύφθηκαν τον Δεκέμβριο από μία γκάφα της βελγίδας υπουργού Προϋπολογισμού, Έβα ντε Μπλέκερ, στο Twitter. Με 18 δολάρια τη δόση, η «Moderna», η οποία υπέγραψε ένα συμβόλαιο για 160 εκατομμύρια δόσεις, θα μπορούσε, για παράδειγμα, να αποκομίσει 3 δισεκ. δολάρια.

Εμβόλια κατά της Covid-19: Η κερδοφορία

Είναι δύσκολο, πάντως, σύμφωνα με τους ειδικούς, να προσδιορίσουμε ακριβώς τα κέρδη που θα αποκομίσουν τα εργαστήρια. Διότι ανάμεσα στο εμβόλιο της «AstraZeneca» (1,78 ευρώ η μονάδα) και αυτό της «Moderna», οι τιμές κυμαίνονται πολύ, όπως και οι τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται και οι στρατηγικές.

Η «AstraZeneca» έχει εξηγήσει πως θέλει να πωλήσει το εμβόλιό της σε τιμή κόστους, τουλάχιστον στο διάστημα που διαρκεί η πανδημία.

«Η κερδοφορία είναι μία άγνωστη παράμετρος», εκτιμά ο Ζαν-Ζακ Λεφίρ, αναλυτής της «Bryan, Garnier & Co», εξειδικευμένος στη φαρμακοβιομηχανία.

Μερικές φορές πρόκειται για νέες τεχνολογίες, για βιομηχανική επέκταση, για συμπράξεις, υπογραμμίζει: «Ο προσδιορισμός του τελικού κόστους της βιομηχανικής παραγωγής καθίσταται λίγο πιο περίπλοκος».

Σε κάθε περίπτωση, η πανδημία έχει αναστατώσει το παραδοσιακό οικονομικό μοντέλο, εκτιμά ο Λοΐκ Σαμπανιέ. «Στη βιομηχανία το εμβόλιο είναι πολύ συχνά λίγο κερδοφόρο οικονομικά στην αρχή, το οικονομικό μοντέλο εγκαθίσταται στη διάρκεια. Όμως, εδώ, το μοντέλο είναι κερδοφόρο από την αρχή», λέει, καθώς η ζήτηση είναι τεράστια.

Η «Pfizer» ανέφερε, εξάλλου, πως περιμένει να έχει περιθώριο κέρδους, προ φόρων, σ’ αυτό το προϊόν περίπου 25% ως 30%.
Ωστόσο, οι ειδικοί προειδοποιούν κατά των επιθέσεων εναντίον των εργαστηρίων, λέγοντας πως αυτά τα τελευταία αναλαμβάνουν πολλά ρίσκα.

«Η ”Pfizer” επένδυσε σχεδόν 2 δισεκ. δολάρια στην έρευνα, θα τα αποσβέσουν αρκετά γρήγορα», σχολιάζει η Κριστέλ Κοτανκό, διευθύντρια προγράμματος στο γραφείο «Alcimed».
«Όμως, άρχισαν να επενδύουν χωρίς να ξέρουν τι θα βρουν. Πολλά υποψήφια εμβόλια σταματούν αυτήν τη στιγμή» και οι εταιρείες αυτές δε θα αποσβέσουν ποτέ την επένδυση που έκαναν γι’ αυτές τις έρευνες, εξηγεί.

Οι πρώτοι είναι οι μόνοι που θα κερδίσουν;

Οι πρώτοι που παρασκεύασαν εμβόλιο είναι σε καλή θέση, για να συγκεντρώσουν γιγάντιες παραγγελίες. Όμως, αυτό δε σημαίνει πως δε θα υπάρξει θέση για τους επόμενους. Πράγματι, τι θα συμβεί αν οι παραλλαγές του στελέχους του κορωνοϊού απαιτήσουν να κάνουμε εμβόλιο κάθε χρόνο; Αν η Covid γίνει τόσο τακτική όσο η γρίπη;

«Δεδομένου του εύρους της προσπάθειας, του παγκόσμιου αντίκτυπου και των δυσχερειών στο επίπεδο του εφοδιασμού, υπάρχει ακόμη χώρος για έναν ορισμένο αριθμό παικτών», εκτιμά ο Λοΐκ Σαμπανιέ.

«Γι’ αυτούς που έρχονται μετά, ο εφοδιασμός είναι πιο εύκολος», θεωρεί, επίσης, ο Ζαν-Ζακ Λεφίρ.
Σύμφωνα με μία πρόσφατη εκτίμηση της «GlobalData», οι πωλήσεις του εμβολίου των «Pfizer/BioNTech» μπορεί, μάλιστα, να μειωθούν σχεδόν κατά 80% την ερχόμενη χρονιά, λόγω του ανταγωνισμού από άλλα εμβόλια.

Σύμφωνα με την Κρισέλ Κοτανκό, αυτό είναι ένα καλό νέο: «Φαίνεται πως υπάρχουν πολλά προϊόντα που λειτουργούν. Έτσι, διατηρείται ένα επίπεδο ανταγωνισμού», λέει.

Ένα νέο δεδομένο στα εμβόλια;

Η Covid-19 θα μπορούσε, σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τους ειδικούς, να μοιράσει και πάλι τα χαρτιά στον πολύ κλειστό τομέα του εμβολίου.

Διότι αυτή η βιομηχανία είναι παραδοσιακά μοιρασμένη ανάμεσα σε τέσσερις γίγαντες που συγκεντρώνουν το 90% της αγοράς σε αξία, σύμφωνα με την «EvaluatePharma»: οι αμερικανικές «Pfizer» και «Merck», η βρετανική «GSK», και η γαλλική «Sanofi».

Όμως, η έλευση εμβολίων με αγγελιοφόρο RNA (MRNA) –η καινοτόμα τεχνολογία που χρησιμοποιείται από τις «Moderna και Pfizer»– «θα αλλάξει, πιθανόν, ένα μέρος των δεδομένων», σύμφωνα με τον Σαμπανιέ.

«Αντιλαμβανόμαστε ότι τα αποτελέσματα αυτής της τεχνολογίας είναι αρκετά εξαιρετικά σε όρους αποτελεσματικότητας, δυνατότητας ανάπτυξης και παρενεργειών, στις οποίες μοιάζουν πολύ ασθενείς», εξηγεί.

Και οι νέοι παίκτες θα μπορούσαν να πάρουν ένα μέρος της πίτας των μελλοντικών εμβολίων. «Μπορούμε, μάλιστα, να σκεφτούμε έναν συνδυασμό εμβολίου γρίπης/Covid», λέει ο Ζαν-Ζακ Λεφίρ. Και οι εταιρείες βιοτεχνολογίας, που μας έκαναν τόσο να μιλάμε γι’ αυτές, θα έχουν μία θέση, το ίδιο και οι νέοι παίκτες, είτε είναι Ρώσοι είτε Κινέζοι.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διάβασε επίσης: Tο εμβόλιο της «Pfizer» είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό για τους ηλικιωμένους και τις ευπαθείς ομάδες

13 ερωτήσεις και απαντήσεις για τον εμβολιασμό των πολιτών για την Covid-19

Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.