Το παιδί μου καταναλώνει μεγάλες ποσότητες τροφίμων. Τι να κάνω;

Το αυξημένο σωματικό βάρος ενός παιδιού οφείλεται στο ότι προσλαμβάνει περισσότερη ενέργεια από αυτή που χρειάζεται και καταναλώνει. Αυτή η ενέργεια που περισσεύει μπορεί να οφείλεται είτε σε υπερκατανάλωση τροφής είτε σε κατανάλωση ανθυγιεινών τροφίμων, τα οποία, ακόμα και σε μικρή ποσότητα, περιέχουν πολλές θερμίδες.

Τα σημερινά παιδιά προτιμούν τροφές, όπως junk food, αναψυκτικά, μπισκότα, κρουασάν, αλμυρά σνακ, τα οποία είναι πλούσια σε λιπαρά και ζάχαρη.

Αυτές οι «ανθυγιεινές» επιλογές των παιδιών περιέχουν κυρίως ζάχαρη και αλάτι, τις δύο γεύσεις που προτιμούν τα παιδιά, για αυτό και έλκονται από αυτές και τις αποζητούν.
Ακόμα, τα παιδιά ενστικτωδώς προτιμούν τη γλυκιά γεύση, καθώς είναι ένδειξη πηγής υδατανθράκων και άμεσα διαθέσιμης ενέργειας.

Χρειάζεται προσοχή στην ποιότητα αλλά και στην ποσότητα των τροφίμων που καταναλώνουν τα παιδιά

Κάνοντας μία χρονική αναδρομή, εύκολα συνειδητοποιούμε ότι οι μερίδες στις μέρες μας μεγάλωσαν πολύ. Η ίδια η βιομηχανία έχει αυξήσει το μέγεθος μερίδων, ιδιαίτερα στα τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε λίπος και ζάχαρη, ξεγελώντας, παράλληλα, τον καταναλωτή με την καλύτερη τιμή στο μεγαλύτερο προϊόν.

Ωστόσο, πρέπει να λάβουμε υπόψη και την ενέργεια που δαπανά το παιδί μέσω φυσικής δραστηριότητας, δηλαδή τις θερμίδες που «καίει».

Έχετε μήπως ένα παιδί που τρώει σωστά όσον αφορά στην ποσότητα αλλά και στην ποιότητα των τροφίμων, αλλά δεν κινείται καθόλου;

Υπάρχουν μελέτες που δε συσχετίζουν το υπερβάλλον βάρος με τις διατροφικές συνήθειες του παιδιού, αλλά με τη φυσική του δραστηριότητα. Υπέρβαρα και παχύσαρκα παιδιά συνηθίζουν να έχουν χαμηλότερα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας, ενώ, παράλληλα, βλέπουν τηλεόραση περισσότερες ώρες από τα παιδιά φυσιολογικού βάρους. Επομένως, το παιχνίδι της ποιότητας – ποσότητας της τροφής περιπλέκεται, καθώς μπαίνει και η φυσική δραστηριότητα.

Ζούμε, λοιπόν, σε ένα περιβάλλον όπου υπάρχει πλήθος και ποικιλία τροφίμων υψηλής ενεργειακής πυκνότητας σε μεγάλες μερίδες, που προωθούν την υπερβολική αύξηση του βάρους και της παχυσαρκίας, ενώ, ταυτόχρονα, οι καθιστικές δραστηριότητες έχουν πάρει τη θέση της σωματικής κίνηση.

 Ως γονείς:

  • Παρατηρήστε και εσείς τις διατροφικές προτιμήσεις του παιδιού σας.
  • Δώστε το καλό παράδειγμα στα παιδιά σας, υιοθετώντας υγιεινές διατροφικές συνήθειες.
  • Προσοχή στην ποιότητα αλλά και στην ποσότητα των τροφίμων που καταναλώνετε.
  • Δεν υπάρχει λόγος ένα παιδί να πιέζεται να καταναλώσει τροφή, ενώ δηλώνει ότι δεν το επιθυμεί ή δεν πεινάει.
  • Περιορίστε την πρόσληψη τροφίμων υψηλής περιεκτικότητας σε λίπος και ζάχαρη.
  • Φροντίστε να καταναλώνουν μικρά και συχνά γεύματα.
  • Είναι σημαντικό να μάθει ένα παιδί να καταναλώνει ποικιλία τροφίμων από όλες τις ομάδες, στις σωστές συχνότητες, αλλά και ποσότητες.
  • Δώστε μεγάλη σημασία στο πρωινό γεύμα. Μία από τις σημαντικότερες αξίες της διατροφής είναι η κατανάλωση πρωινού καθημερινά. Το σώμα κατά τη διάρκεια της νύχτας περνάει 6-8 (για τα παιδιά 8-10) ώρες χωρίς τροφή. Με το πρωινό ξύπνημα, λοιπόν, χρειάζεται να λάβει ενέργεια και όλα τα καλά συστατικά του πρωινού.
  • Μην υποτιμάτε τη φυσική δραστηριότητα.

Οι διατροφικές επιλογές και συνήθειες των παιδιών μεταφέρονται στην ενήλικη ζωή

Οι στατιστικές αποδεικνύουν ότι παιδιά με υπερβάλλον βάρος εξελίσσονται σε ενήλικες με υπερβάλλον βάρος, γεγονός που σχετίζεται με πληθώρα ασθενειών, όπως πρώιμα στάδια υπέρτασης και διαβήτη (προϋπέρταση, προδιαβήτης), προβλήματα στις αρθρώσεις και αυξημένα λιπίδια αίματος, με αποτέλεσμα την πρώιμη επιβάρυνση του καρδιαγγειακού συστήματος.

Επιπλέον, στα κορίτσια το υπερβάλλον βάρος μπορεί να επιδράσει στον χρόνο έναρξης του έμμηνου κύκλου. Γι’ αυτό και πρέπει να δείξετε ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη διατροφή του παιδιού σας από τα πρώτα στάδια της ζωής του.

Είναι εξαιρετικά χρήσιμος ο διαχωρισμός της τροφής και των συναισθημάτων, με πιο συνήθη της λύπης και της χαράς.

Όταν ένα παιδί είναι λυπημένο ή στρεσαρισμένο, δε χρειάζεται να καταναλώσει τροφή για να νιώσει καλύτερα, και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ενθαρρύνεται σε τέτοιες συμπεριφορές.

Όταν ένα παιδί μαθαίνει να καταναλώνει τροφή συναισθηματικά, αναπτύσσει μη ισορροπημένη σχέση με το φαγητό, σχέση που εκφράζεται πιο έντονα στην ενήλικη ζωή. Ένα παιδί που μαθαίνει να τρώει συναισθηματικά για να νιώσει καλύτερα είναι ο ενήλικας που θα τρώει όταν είναι πιεσμένος στα επαγγελματικά ή προσωπικά του και που είναι πιο επιρρεπής να αναπτύξει διαταραχές λήψης τροφής (ανορεξία, βουλιμία).

Τα συναισθήματα αυτά μπορούν να βελτιωθούν όταν έχει την προσοχή των γονέων του, τονώνεται η αυτοπεποίθησή του, αναπτύξει δραστηριότητες και αλληλεπιδρά με συνομηλίκους του.

Γράφει η Μανιού Μαρία Σύμβουλος ψυχικής υγείας – Ψυχοθεραπεύτρια, GLUK ambassador του Facebook Group Greek Ladies in the UK

Διάβασε επίσης: Αύξηση της παιδικής παχυσαρκίας, κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19

Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.