Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερη συζήτηση γίνεται πάνω στα οφέλη των πολυακόρεστων λιπαρών οξέων και, κυρίως, των ω-3 λιπαρών στην υγεία.

Γιατί είναι τόσο σημαντική η παρουσία των ω-3 λιπαρών στο διαιτολόγιό μας;

  • Μειώνουν τη συσσώρευση των επικίνδυνων λιπαρών, τριγλυκεριδίων και χοληστερόλης στα αρτηριακά τοιχώματα.
  • Λειτουργούν ως αντιπηκτικά, βελτιώνοντας τη ροή του αίματος.
  • Προστατεύουν το καρδιαγγειακό σύστημα: Το αίμα ρέει καλύτερα, καθιστώντας καλύτερη τη λειτουργία της καρδιάς και απομακρύνοντας τον κίνδυνο για αγγειακές ασθένειες (υψηλή αρτηριακή πίεση, αρτηριοσκλήρωση, θρόμβωση).
  • Αυξάνουν τη δραστικότητα του ανοσοποιητικού και δυναμώνουν την άμυνα του δέρματος, χρήσιμο για την ψωρίαση και άλλες δερματικές παθήσεις.
  • Μειώνουν και αναστέλλουν φλεγμονώδεις διαδικασίες (οι οποίες είναι η βάση για πολλές ασθένειες).
  • Επιδρούν θετικά στη λειτουργία του νευρικού συστήματος, βελτιώνουν τη μνήμη, την ικανότητα συγκέντρωσης και μάθησης, και μειώνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης της κατάθλιψης.
  • Βελτιώνουν τη γονιμότητα.

Εκτός από τις γενικές επιδράσεις των ω-3 στην υγεία, κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης και του θηλασμού οι ανάγκες σε ω-3 λιπαρά οξέα αυξάνουν, καθώς αυτά αποτελούν απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για την ανάπτυξη του εμβρύου και, μετέπειτα, του βρέφους.

Τα εγκεφαλικά κύτταρα περιέχουν υψηλό ποσοστό πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. Τα λιπαρά οξέα ω-6 AA και ω-3 DHA είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου, αφού αυτά αποτελούν το είδος των λιπαρών (ω-3 και ω-6) που θα ενσωματωθεί στη δομή των κυττάρων. Ο βαθμός ενσωμάτωσης εξαρτάται από τη διαθεσιμότητά τους προς το αναπτυσσόμενο έμβρυο.

Η ενσωμάτωση του DHA στα νευρικά κύτταρα του ανθρώπου ξεκινάει στη μήτρα με ιδιαίτερα σημαντικό ρυθμό το δεύτερο μισό της κύησης. Η ενσωμάτωση συνεχίζεται μετά τη γέννα και φτάνει το ανώτερο όριο (4 gr) περίπου στην ηλικία των 2-4 ετών.

Διάβασε επίσης: Εγκυμοσύνη και γυμναστική: Οδηγίες για την ασφαλή εγκύμναση της εγκύου

Τα ω-3 λιπαρά οξέα μακράς αλύσου:

  • Επιμηκύνουν τη διάρκεια της κύησης.
  • Αυξάνουν το βάρος του νεογνού.
  • Μειώνουν τον κίνδυνο του πρόωρου τοκετού.
  • Μειώνουν τον κίνδυνο ενδομητριακής επιβράδυνσης της ανάπτυξης (intrauterine growth retardation).
  • Επιταχύνουν την οπτική ανάπτυξη, αυξάνουν την οπτική οξύτητα και βελτιώνουν τον συντονισμό ματιού-χεριού.
  • Βελτιώνουν κι επιταχύνουν την ανάπτυξη ομιλίας, οπτικής μνήμης, αντίληψης.
  • Βελτιώνουν τις κινητικές ικανότητες.
  • Μειώνουν τον κίνδυνο της επιλόχειας κατάθλιψης.

Τροφές πλούσιες σε ω-3 λιπαρά

Τροφές πλούσιες σε ω-3 λιπαρά είναι, φυσικά, τα λιπαρά ψάρια (σαρδέλα, τσιπούρα, σκουμπρί), οι ξηροί καρποι (καρύδια, λιναρόσπορος, φυστίκια αιγίνης), το ταχίνι, το σπανάκι, το κουνουπίδι, το μπρόκολο, το αβοκάντο και, φυσικά, το ελαιόλαδο.

Λόγω της μεγάλης σημασίας των ω-3 λιπαρών στην υγεία, τα τελευταία χρόνια στην αγορά τροφίμων έχουν κάνει την εμφάνισή τους και προϊόντα εμπλουτισμένα σε ω-3 και ω-6 λιπαρά.

Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.