Η Εργοθεραπεία, η Λογοθεραπεία και η Ειδική Διαπαιδαγώγηση αποτελούν τομείς που σχετίζονται με την Ειδική Αγωγή.
Η Ειδική Αγωγή αφορά στην παρέμβαση, εκπαίδευση και θεραπεία παιδιών που παρουσιάζουν αναπτυξιακές διαταραχές, γονιδιακά σύνδρομα, δυσκολίες μάθησης και συμπεριφοράς.
Πότε είναι απαραίτητη η θεραπευτική παρέμβαση;
Για να απαντηθεί το συγκεκριμένο ερώτημα είναι αναγκαίο να γνωρίζουμε το επιστημονικό πεδίο του κάθε κλάδου και πόσο ανεξάρτητες ή μη είναι μεταξύ τους οι παραπάνω ειδικότητες.
Εργοθεραπεία
Η Εργοθεραπεία αποτελεί τον επιστημονικό κλάδο που αφορά στη θεραπεία ατόμων με σωματικά, συναισθηματικά ή κοινωνικά προβλήματα, μέσω σκόπιμης δραστηριότητας, για να τους βοηθήσει να τα ξεπεράσουν ή να τα αντιμετωπίσουν.
Σχετίζεται με τη χρήση παραγωγικής ή δημιουργικής δραστηριότητας στα πλαίσια του θεραπευτικού προγράμματος ή αποκατάσταση ατόμων με σωματικές ή συναισθηματικές διαταραχές.
Τέλος, είναι μία θεραπεία βασισμένη στην εμπλοκή του ατόμου σε σκόπιμες «δραστηριότητες της καθημερινής ζωής», ώστε να παράσχει τη δυνατότητα ή να ενθαρρύνει τη συμμετοχή του σε αυτές, παρά τους σωματικούς ή ψυχικούς περιορισμούς του.
Λογοθεραπεία
Η Λογοθεραπεία αποτελεί τον επιστημονικό κλάδο που αφορά στην αποκατάσταση, σε παιδιά και ενήλικες :
των διαταραχών του λόγου,
της φωνής και της ομιλίας,
της μάσησης και της κατάποσης,
των νευρολογικών, εξελικτικών ή λειτουργικών δυσκολιών της εξωλεκτικής επικοινωνίας.

Ειδική Διαπαιδαγώγηση
Η ειδική διαπαιδαγώγηση είναι ο επιστημονικός κλάδος που αφορά στην εκπαίδευση ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο πλαίσιο των σχολικών δομών ή ατομικών προγραμμάτων μάθησης.
Η ειδική διαπαιδαγώγηση συγκεκριμένα, σχετίζεται με:
- της οπτικής και ακουστικής αντίληψης,
- της φωνολογικής ενημερότητας,
- της οργάνωσης και της εκτέλεσης εντολών,
- τις γνωστικές δεξιότητες της συγκέντρωσης,
- τις μαθησιακές δεξιότητες της εκμάθησης γραμμάτων,
- την αναγνωστική λειτουργία,
- την αναζήτηση,
- τον εντοπισμό και την επεξεργασία πληροφοριών,
- την κατανόηση αναγνωστικού υλικού,
- την αντιγραφική λειτουργία,
- την ορθογραφική ικανότητα,
- την παραγωγή γραπτού λόγου / γραπτή έκφραση,
- τη γραμματική / μορφολογία,
- τα προμαθηματικά,
- την αριθμητική / υπολογιστική ικανότητα.
Τα γνωστικά πεδία των κλάδων αυτών παρουσιάζουν αρκετές ομοιότητες αλλά και διαφορές και σε πολλά σημεία μοιάζουν να είναι αλληλοεξαρτώμενα.
Είναι σημαντικό να γνωρίζει ο γονέας πότε είναι αναγκαία η κάθε μορφή θεραπευτικής παρέμβασης ξεχωριστά ή και συνδυαστικά.
Πότε ζητώ τη βοήθεια του εργοθεραπευτή;
Η εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι απαραίτητη, όταν το παιδί παρουσιάζει κάποια από τις παρακάτω συμπεριφορές:
δυσκολίες στο παιχνίδι και στην αυτοεξυπηρέτηση,
ελαττωμένο μυϊκό τόνο,
δυσκολίες προσανατολισμού στον χώρο,
αδεξιότητα,
δεν του αρέσει να χοροπηδάει, να κάνει κούνια ή να ανεβαίνει σε ψηλά αντικείμενα,
δυσκολίες στη ζωγραφική, στη χρήση του μολυβιού και του ψαλιδιού μετά την ηλικία των τριών ετών,
υπερκινητικότητα ή χαμηλό δείκτη της προσοχής,
έντονη παθητικότητα χωρίς ανάγκη για εξερεύνηση του περιβάλλοντός του,
ευαισθησία σε ήχους, οσμές, γεύσεις και αγγίγματα (δυσκολεύεται να προσαρμοστεί σε έντονους θορύβους, στο φαγητό ή στις αγκαλιές).
Πότε ζητώ τη βοήθεια του λογοθεραπευτή;
Η λογοθεραπευτική αξιολόγηση είναι αναγκαία όταν:
Υπάρχει μηδενική ή ελάχιστη ανάπτυξη του λόγου μετά την ηλικία των δύο ετών.
Παρουσιάζει μηδενική ανοχή στους ήχους ή δεν ανταποκρίνεται στους ήχους όπως αναμένεται.
Υπάρχουν δυσκολίες στην κατάποση ή στη μάσηση του φαγητού.
Παρατηρούνται δυσκολίες άρθρωσης.
Υπάρχει χαμηλό λεξιλόγιο και δυσκολίες στην κατανόηση των δομών της γλώσσας.
Παρουσιάζονται δυσκολίες στην έκφραση και στην κατανόηση του προφορικού λόγου.
Παρατηρούνται δυσκολίες στη μεταφορά προσωπικών πληροφοριών ή πληροφοριών που αφορούν σε καθημερινές ρουτίνες.
Πότε ζητώ τη βοήθεια ειδικού παιδαγωγού;
Η μαθησιακή αξιολόγηση από ειδικό παιδαγωγό είναι απαραίτητη, όταν παρατηρούνται:
δυσκολίες στον διαχωρισμό ή στη διάκριση των γραμμάτων στον γραπτό λόγο,
αντιστροφές γραμμάτων και αριθμών,
δυσκολίες ανάγνωσης και γραφής, κατανόησης των προμαθηματικών και μαθηματικών εννοιών, παραγωγής γραπτού λόγου και έκφρασης,
ελλείμματα στην ακουστική κατανόηση, στη μνήμη και στις γενικές γνώσεις
δυσκολίες στην ακολουθία κανόνων και οδηγιών και στην ένταξη στο πλαίσιο της τάξης και του σχολείου.
Συμπερασματικά, είναι σημαντικό να ζητάμε τη βοήθεια του κάθε ειδικού, όταν παρατηρούμε στα παιδιά μας συμπεριφορές που μας προβληματίζουν ή μας ανησυχούν.
Μπορούμε, έτσι, να προλάβουμε, τυχόν, δυσκολίες στη μετέπειτα εξέλιξή τους σε όλους τους τομείς της ανάπτυξής τους.
Φωτογραφία από klimkin
Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.