Υπάρχουν τροφές που είναι το ελιξήριο της νεότητας

Το δέρμα μας είναι το όργανο που καθρεφτίζει την γενικότερη υγεία και ευεξία του σώματός μας. Είναι και αυτό, όμως, που αποτυπώνει πρώτο τα σημάδια του χρόνου. Στη σύγχρονη κοινωνία μας η αντιγήραση μάς απασχολεί αρκετά, καθώς οι ρυτίδες και η γήραση έχουν αντίκτυπο στην ψυχολογία μας, την εργασία μας και τις κοινωνικές μας συναναστροφές.

Τι είναι η γήραση του δέρματος και πού οφείλεται τελικά;

Η δερματική γήραση οφείλεται, αρχικά, σε εσωτερικούς (ενδογενής) παράγοντες, δηλαδή παράγοντες που το ίδιο το σώμα μας δημιουργεί. Για παράδειγμα, οι ελεύθερες ρίζες (ROS), δημιουργούνται στο σώμα μας, επιτίθενται, δημιουργούν φλεγμονές, και καταστρέφουν πολλές κυτταρικές δομές, ανάμεσά τους και το δέρμα μας.

Οι ορμονικές μεταβολές, κυρίως στην εμμηνόπαυση, συμβάλλουν στη μείωση της παραγωγής κολλαγόνου. Ταυτόχρονα, όμως, η γήραση είναι στο DNA μας! Τα χρωμοσώματα γερνούν με το πέρασμα του χρόνου, καθώς μειώνεται το μήκος ενός συγκεκριμένου κομματιού τους. Παράλληλα, η ύπαρξη ασθενειών, όπως ο διαβήτης ή η αυξημένη γλυκόζη στο αίμα, οδηγούν, επίσης, στην καταστροφή του κολλαγόνου.

Οι εξωτερικοί παράγοντες που ευνοούν τη γήραση του δέρματος είναι η έκθεση στον ήλιο με βαρύτητα 80% καθώς και άλλοι παράγοντες, όπως το κάπνισμα, η κακή διατροφή, το ψυχολογικό στρες και η σωματική καταπόνηση.

Διάβασε επίσης: Μύρτιλο ή blueberry: ο καρπός της αντιγήρανσης

Ποια είναι τα σημάδια;

Το δέρμα χάνει τον όγκο του κι εμφανίζει απώλεια ελαστικότητας, αφυδάτωση, χαλάρωση, ρυτίδες, δυσχρωμίες, ευρυαγγείες, υπερκερατώσεις. Η γήραση και η χαλάρωση είναι πολύ φανερή στα βλέφαρα, στις παρειές και στον λαιμό.

Μπορεί η καλή διατροφή να «πατήσει φρένο» στη γήραση του δέρματος;

Η απάντηση είναι ότι μπορεί! Η καλή και ισορροπημένη διατροφή, μιλώντας πάντα για τις επιλογές που κάνουμε στο σπίτι και στην καθημερινότητά μας, συμβάλλουν, αποδεδειγμένα, στην αντιγήραση του δέρματος αλλά και του σώματός μας.

Τι είναι ωφέλιμο να επιλέγουμε;

Βιταμίνη C: έχει αντιοξειδωτική δράση και ευνοεί τη σύνθεση του κολλαγόνου. Βρίσκεται άφθονη στα φρούτα και στα λαχανικά, όπως μάνγκο, πορτοκάλια, μανταρίνια, λεμόνια, δαμάσκηνα, πιπεριές, μπρόκολο.

Βιταμίνη Ε: Έχει αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση. Προστατεύει το κολλαγόνο και τις κυτταρικές μεμβράνες, και μειώνει τις αρνητικές επιδράσεις του ήλιου στο δέρμα. Βρίσκεται άφθονη σε φυτικά έλαια, ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς και σπόρους.

Καροτενοειδή: Προστατεύουν από τις επιδράσεις του ήλιου και έχουν αντιοξειδωτική δράση. Στην οικογένεια αυτή ανήκει η βιταμίνη Α που βρίσκεται στα καρότα, στην κολοκύθα, στο μάνγκο, στην παπάγια, στο συκώτι, στα αυγά, στο γάλα, στο τυρί, στα ψάρια. Το Β καροτένιο βρίσκεται στα βερίκοκα, στο λάχανο, στην ντομάτα, στο καρπούζι, στο μάνγκο. Η ασταξανθίνη βρίσκεται στη μαγιά, στις γαρίδες, στα όστρακα, στον σoλομό ενώ το λυκοπένιο, στην ντομάτα, στα καρότα, στην παπάγια, στο πεπόνι.

Πολυφαινόλες: Έχουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση και βρίσκονται στον καφέ, στο τσάι, στη σοκολάτα, στο κόκκινο κρασί.

Το συνένζυμο Q10 παίρνει μέρος σε πολλές μεταβολικές διαδικασίες, είναι αντιοξειδωτικό και βρίσκεται στον σολομό, στον τόνο, στο συκώτι, στη σόγια, στους ξηρούς καρπούς, στο σπανάκι.

Προβιοτικά: Ενισχύουν τη φυσική άμυνα του σώματος, και βρίσκονται στα προϊόντα με προβιοτικές καλλιέργειες και στα γιαούρτια με πέτσα.

Ω3 και ιχθυέλαια: Έχουν αντιφλεγμονώδη δράση, και βρίσκονται στα λιπαρά ψάρια, όπως η τσιπούρα, ο σολομός, ο τόνος, η σαρδέλα.

Ελαιόλαδο: Τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα που βρίσκονται άφθονα στο ελαιόλαδο (MUFA) σχετίζονται με χαμηλά επίπεδα γήρασης από την ηλιακή ακτινοβολία.

Φυτικές ίνες: Οι έρευνες δείχνουν ότι οι άφθονες φυτικές ίνες συμβάλλουν στην προστασία της γήρασης των χρωμοσωμάτων και του μήκους τους.

Ρίγανη, η κανέλλα, το σκόρδο και το ginger έχει αποδειχθεί ότι προστατεύουν τη δομή του κολλαγόνου αλλά και άλλων πρωτεϊνών από την υψηλή γλυκόζη στο αίμα.

Κουρκουμάς είναι ένα ινδικό μπαχαρικό με ισχυρές αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις δράσεις.

Ας κρατήσουμε στο μυαλό μας ότι οι περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι η ισορροπημένη διατροφή, βασισμένη στη μεσογειακή δίαιτα, άφθονη σε φρούτα, λαχανικά και φυτικές ίνες καθώς και η διατήρηση φυσιολογικού βάρους σώματος, όταν συνδυάζονται με άσκηση και καλή ψυχολογία, είναι σύμμαχοί μας στην αντιγήραση του δέρματος και του σώματός μας! Αν και δεν θα βγούμε απόλυτα νικητές, ας δώσουμε, όμως, μία καλή μάχη!

Κωνσταντίνα Δημητροπούλου
Πτυχιούχος ΤΕΙ Αισθητικής & Κοσμετολογίας Αθήνας,
MSc Clinical & Public Health Nutrition, UCL London

Πρώτη δημοσίευση του άρθρου στο: aisthitiki-simera.gr

Διάβασε επίσης: Ξίδι: έξυπνο υλικό στην καθημερινή μας ζωή

Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.