Προετοιμάζοντας το παιδί για την εκμάθηση της ανάγνωσης με παιχνίδια – Δεξιότητες φωνολογικής επίγνωσης ως προγνωστικοί δείκτες της αναγνωστικής ικανότητας

Η πιο ευρέως διαδεδομένη εξήγηση των αναγνωστικών δυσκολιών είναι η αδυναμία επεξεργασίας των φωνολογικών στοιχείων της γλώσσας, η αυτόματη ανάκληση και κατονομασία της ακολουθίας στοιχείων της (π.χ. γράμματα, αριθμοί κ.α.). Τα περισσότερα παιδιά όταν μαθαίνουν ανάγνωση, συνήθως έχουν αναπτύξει επαρκώς την προφορική γλώσσα. Η πρόκληση που αντιμετωπίζεται από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς είναι το πόσο καλά θα εκμεταλλευτούν αυτές τις προφορικές γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών, στην εκμάθηση της ανάγνωσης.

Ένα μεγάλο μέρος ερευνών δείχνει ότι οι καλύτεροι προγνωστικοί δείκτες εκμάθησης της ανάγνωσης κατά τα αρχικά στάδια είναι δοκιμασίες φωνολογικής επίγνωσης, δεξιότητες που επισύρουν την προσοχή στο φωνολογικό σύστημα της γλώσσας .

Διάβασε επίσης: Λογοθεραπεία: πότε είναι απαραίτητη και πώς μπορεί να βοηθήσει το παιδί

Η μάθηση της ανάγνωσης βασίζεται στην επίγνωση της ότι ο προφορικός λόγος μπορεί να διασπαστεί σε μικρές διακριτές μονάδες ήχων τα φωνήματα. Αυτά τα μοτίβα είναι ένα σύνολο συμβόλων (τα γράμματα του αλφαβήτου). Ο συνδυασμός των γραμμάτων μπορεί να δημιουργήσει μια λέξη.

Η φωνολογική επίγνωση συνδέεται με το βαθμό που το παιδί κατανοεί και αντιλαμβάνεται ότι η προφορική και η γραπτή γλώσσα αποτελούνται από μικρές ακουστικές και οπτικές μονάδες-ήχους, τα φωνήματα. Μάλιστα, όταν ο μαθητής αντιληφθεί ότι η γλώσσα μας αποτελείται από ήχους που έχουν συνδεθεί μεταξύ τους και μπορούν να αποτυπωθούν και γραπτά, με τη μορφή συμβόλων μπορεί ευκολότερα να βοηθηθεί από ασκήσεις φωνολογικής επίγνωσης.

Οι ασκήσεις φωνολογικής επίγνωσης βοηθούν το μαθητή να κατανοήσει την αντιστοιχία φωνημάτων-γραφημάτων και να προετοιμαστεί για την εκμάθηση της ανάγνωσης. Μάλιστα, υπάρχουν επαρκή στοιχεία, που επιβεβαιώνουν ότι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις βασισμένες στη φωνολογική επίγνωση είναι αποτελεσματικές για δυσκολίες αποκωδικοποίησης σε επίπεδο λέξεων, επιφέροντας βελτιώσεις στους μαθητές με τέτοιου είδους δυσκολίες.

Επιπλέον, επιστημονικές έρευνες συμπεραίνουν ότι η ανάγνωση και οι γλωσσικές δυσκολίες κατανόησης δύναται να βελτιωθούν με κατάλληλες παρεμβάσεις ενίσχυσης του λεξιλογίου και των ευρύτερων επικοινωνιακών δεξιοτήτων του προφορικού λόγου.

kidsproject.gr

Διάβασε επίσης: Το παιδί διαβάζει με αργούς ρυθμούς: τι μπορεί να σημαίνει αυτό

Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.