Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, φωνής, ομιλίας και μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, όποια κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών: νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική.

Στοχεύει στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, στη βελτίωση της ομιλίας και της φωνής, στην παραγωγή λόγου των βαρήκοων καθώς και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής ατόμων με σύνδρομα.

Η λογοθεραπεία απευθύνεται σε παιδιά με:

  • αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές,
  • καθυστέρηση της ανάπτυξης της ομιλίας και του λόγου,
  • αρθρωτικές και φωνολογικές διαταραχές,
  • μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσαναγνωσία, δυσαριθμησία κ.ά.),
  • διαταραχές στη ροή της ομιλίας (τραυλισμός),
  • νοητική υστέρηση,
  • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος & Σύνδρομο Asperger,
  • εγκεφαλική παράλυση,
  • Σύνδρομα (Down, Rett, Williams κ.ά.),
  • διαταραχές κατάποσης (δυσφαγία),
  • βαρηκοΐα / κώφωση,
  • διαταραχή ελλειμματικής προσοχής –υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ),
  • δυσκολίες μάσησης- κατάποσης,
  • σχιστίες χείλους και υπερώας.

Διάβασε επίσης: Γιατί ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπευτική παρέμβαση και πώς θα ωφεληθεί;

Πότε, όμως, ένα παιδί χρειάζεται λογοθεραπεία;

  • Εάν σας ακούγεται να μην μπορεί να προφέρει σωστά ένα συγκεκριμένο γράμμα ή ήχο.
  • Εάν επαναλαμβάνει, συχνά, λέξεις ή τραυλίζει.
  • Εάν σας προβληματίζει η ένταση, η χροιά ή η «ποιότητα» της φωνής του.
  • Εάν είναι πάνω από 2,5 ετών και χρησιμοποιεί ελάχιστες λέξεις (15 με 20).
  • Εάν δεν καταλαβαίνουν τι λέει άτομα εκτός του οικογενειακού του περιβάλλοντος.
  • Εάν έχετε παρατηρήσει ότι το παιδί σας δυσκολεύεται να εκφράσει τις σκέψεις του εύκολα και καθαρά.
  • Εάν δυσκολεύεται να ακολουθήσει τις απλές οδηγίες σας.
  • Εάν δυσκολεύεται να τηρήσει απλούς κοινωνικούς κανόνες.

Διάβασε επίσης: Ας γνωριστούμε με τα παιδιά μας, μένοντας σπίτι

Τι κάνει ο λογοθεραπευτής

Πριν από οποιαδήποτε αξιολόγηση, είναι απαραίτητη η λήψη ενός πλήρους ιστορικού, το οποίο γίνεται κατά την πρώτη συνάντηση με τους γονείς και το παιδί. Στο ιστορικό αυτό περιλαμβάνονται πληροφορίες τοκετού και ανάπτυξης, ιατρικό, κοινωνικό και οικογενειακό ιστορικό.

Στη συνέχεια ο λογοθεραπευτής θα αξιολογήσει το ίδιο το παιδί, χρησιμοποιώντας ως μέσο το παιχνίδι, ελεύθερο ή συμβολικό, σταθμισμένα τεστς αλλά και την παρατήρηση της συμπεριφοράς και του λόγου του παιδιού.

Ο λογοθεραπευτής, σε συνεργασία με τους γονείς, θα διαμορφώσει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα με βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους.

Βασική προϋπόθεση, ωστόσο, θα πρέπει να είναι η ευχάριστη συμμετοχή του παιδιού στη θεραπευτική διαδικασία, και, για τον λόγο αυτό, βασικά «όπλα» των λογοθεραπευτών είναι τα επιτραπέζια παιχνίδια, τα παζλ, τα ενσφηνώματα, οι πλαστελίνες, τα τραγούδια και ό,τι άλλο θα κάνει ένα παιδί να διασκεδάζει μαθαίνοντας.

Πολύ σημαντική είναι και η συνεργασία των γονιών, καθώς ο λογοθεραπευτής θα πρέπει να συμβουλεύει και να κατευθύνει τους γονείς, ούτως ώστε να αντιληφθούν τις δυσκολίες και τις ικανότητες του παιδιού, αλλά και να βελτιωθεί η καθημερινότητά τους.

Γράφει η Ζαφείρη Αγλαΐα, λογοθεραπεύτρια, από το «Λογοπαίζω».

Διάβασε επίσης: Δυσκολίες στη γραφή: πώς εντοπίζονται και πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν

Βιβλιογραφία
Aλεξάνρου,Α(2013)”Ειδική -Θεραπευτρική Παιδαγωγική”, Αθήνα: Κ.Μ Ζαχαράκης.
Καμπανάρου Μ(2003) “Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας”, Αθήνα: ΕΛΛΗΝ.
Silvermann,F.H (1999):”Professional Issues in Speech-Language Pathology”,Boston :Allyn& Bacon.

Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.