Οι Πανελλήνιες εξετάσεις πλησιάζουν! Γονείς και παιδιά έρχονται αντιμέτωποι με μία δύσκολη και αγχωτική συνθήκη. Το παιδί μπαίνει σε μία διαδικασία απόδειξης των ικανοτήτων του, η οποία δεν αποτελεί πάντοτε αντιπροσωπευτικό παράδειγμα των γνωστικών του δεξιοτήτων.

Παράλληλα, η πιθανότητα μίας αποτυχίας δημιουργεί περισσότερο άγχος σε παιδιά και γονείς και δεν προάγει τη συναισθηματική ομαλότητα εντός της οικογένειας κατά την περίοδο αυτή.

Το άγχος αποτελεί μία αντίδραση σε στρεσογόνες καταστάσεις με στόχο την επιβίωση από αυτές. Ως ένα βαθμό, το άγχος μάς κινητοποιεί να προσπαθήσουμε περισσότερο. Είναι δημιουργικό και, συνήθως, λειτουργεί θετικά στα αποτελέσματα.

Κάποιες φορές, ωστόσο, το άγχος μπορεί να λειτουργήσει ανασταλτικά στην αποτελεσματικότητα της επίδοσής μας. Αυτό συμβαίνει, όταν το στρες αποτυπώνεται σε μεγάλα επίπεδα, συνοδεύεται από αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό και τις ικανότητες. Παράλληλα, η μη διαχείρισή του από το ίδιο το άτομο αλλά και την οικογένεια επηρεάζει ακόμα περισσότερο την έκβαση της κατάστασης.

Ως γονείς, επηρεάζουμε σε καταλυτικό βαθμό τη σχέση του παιδιού με τη διαδικασία της γνώσης και της επίδοσης.

Παράλληλα, οι προσδοκίες των γονέων για το παιδί πολλές φορές επηρεάζουν αρνητικά την εικόνα εαυτού του παιδιού, το οποίο δε νιώθει αρκετά ικανό να τους ικανοποιήσει. Η σκέψη αυτή επιφέρει ακόμη περισσότερο φόβο για την αποτυχία.

Τα αρνητικά συναισθήματα, εντέλει, επηρεάζουν την επίδοση και, πολλές φορές, λειτουργούν ως «αυτοεκπληρούμενη προφητεία»: «το περίμενα ότι δε θα τα καταφέρω και αυτό έγινε».

Ποια είναι τα συμπτώματα του άγχους στα παιδιά μας:

  • δυσκολίες συγκέντρωσης,
  • δυσκολίες στην καθιέρωση συγκεκριμένων μνημονικών τεχνικών για την εκμάθηση της ύλης,
  • έντονα συναισθήματα θυμού και ευερεθιστότητα,
  • δυσκολίες στον ύπνο,
  • πιθανή αναφορά σε ζαλάδες, πονοκεφάλους ή άλλα ψυχοσωματικά συμπτώματα,
  • τάσεις φυγής.

Πώς μπορούμε, όμως, ως γονείς, να βοηθήσουμε στην αντιμετώπιση του άγχους;

Για να βοηθήσετε το παιδί σας να αντιμετωπίσει το άγχος που δημιουργείται κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, είναι σημαντικό, αρχικά, να αφήσετε πίσω τις δικές σας προσδοκίες και θέλω. Συγκεκριμένα:

  • Δημιουργήστε ένα ήρεμο κλίμα χωρίς εντάσεις, όπου το παιδί θα μπορεί να επικεντρωθεί στη μαθησιακή διαδικασία.
  • Δείξτε στο παιδί τεχνικές χαλάρωσης από το άγχος της διαδικασίας, όπως η τεχνική της αναπνοής ή της αντίστροφης μέτρησης.
  • Βρείτε τρόπους να αποσυμφορείται η πίεσή σας, όπως η γυμναστική, η συνάντηση με φίλους, και μην επιφορτίζετε το παιδί και με το δικό σας άγχος.
  • Βοηθήστε το παιδί να οργανώσει το διάβασμά του και δώστε απλόχερα τη βοήθειά σας, όταν σας το ζητήσει.
  • Μην πιέζετε το παιδί να «στρωθεί στο διάβασμα», καθώς αυτό πιθανόν να επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα.
  • Να έχετε μία διακριτική παρουσία που θα καλύπτεται από ζεστασιά, ηρεμία και αγάπη, χωρίς υπερβολές στη φροντίδα του παιδιού.
  • Γίνετε ακροατής καθ’ όλη τη διάρκεια των εξετάσεων. Βοηθήστε το παιδί να εκφράσει τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες του.
  • Δώστε του να καταλάβει πως, όποιο και να είναι το αποτέλεσμα, δεν παύετε να πιστεύετε στις δυνατότητες και στην αξία του.

Να θυμάστε πως η σημαντικότητα των εξετάσεων είναι να μπορεί το παιδί να μάθει να αντιμετωπίζει τις δύσκολες καταστάσεις της ζωής, να δέχεται το απρόβλεπτο και να αποδέχεται την αποτυχία του, με στόχο να μπορέσει να λειτουργήσει ομαλά σε μία κοινωνία που ζητά πολλά αλλά δεν αποδέχεται τίποτα.

Φωτογραφία από Lacie Slezak

Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.