Κ.Μ.:Ομολογώ ότι, όταν διάβασα για το «find your bliss», αρχικά, εντυπωσιάστηκα αλλά δε σας κρύβω ότι γέμισα απορίες! Έτσι, λοιπόν, συνάντησα τη Χρυσάνθη Κωστάρα και μου έδωσε απαντήσεις σε όλες τις απορίες μου! Φυσικά και θα μοιραστώ μαζί σας την κουβέντα μας, γιατί, πιστέψτε με, ήταν πολύ ενδιαφέρουσα!

find your bliss
Χρυσάνθη Κωστάρα

Κ.Μ.:Λοιπόν, Χρυσάνθη, αρχικά, θέλω να σε ρωτήσω για ποιον λόγο να έρθει κάποιος σ’ εσένα;

Χ.Κ.:Αρχικά, κι εγώ θα ήθελα να σε ευχαριστήσω, Κωνσταντίνα, για τον χρόνο σου και για το θερμό σου ενδιαφέρον σε αυτό που αγαπώ να κάνω. Ο λόγος, λοιπόν, που θα έρθει κάποιος σ’ εμένα είναι για να τον βοηθήσω να βρει το «bliss» του. Δηλαδή, να γνωρίσει, σε μεγαλύτερο βάθος, την προσωπικότητά του, να ανακαλύψει τα ταλέντα και τις κλίσεις του, να βρούμε τον τρόπο που είναι φτιαγμένο το μυαλό του να αντιλαμβάνεται τον κόσμο (να μαθαίνει, δηλαδή), να ξεκλειδώσουμε το δυναμικό του και να ενεργοποιήσουμε ό,τι πιο δημιουργικό υπάρχει μέσα του.

Μέσα από αυτήν τη διαδικασία καταλήγουμε στον τρόπο και στις ειδικότητες που ταιριάζουν και στις τρεις δυνάμεις ενός ανθρώπου (αυτό που είναι, αυτό που μπορεί και αυτό που θέλει), αυξάνοντας, έτσι, τις πιθανότητες επαγγελματικής χαράς κι επιτυχίας. Διαφορετικά, σκορπάει η δύναμή μας ̇ άλλο θέλω, άλλο κάνω, άλλο είμαι, κι αυτό στοιχίζει στην αυτοεκτίμησή μας, στην επαγγελματική μας ικανοποίηση και στη μακροχρόνια επιτυχία μας.

Κ.Μ.:Ας τα πάρουμε ένα, ένα…Το παιδί μου πότε μπορεί να έρθει σ’ εσένα;

Χ.Κ.:Ένα παιδί μπορεί να έρθει σ’ εμένα από 8 χρόνων και πάνω, έτσι ώστε να κάνουμε το πρώτο βήμα, το οποίο είναι να διερευνήσουμε το Μαθησιακό του Προφίλ, για να μπορεί να αξιοποιήσει το δυναμικό του. Δεν έχω συναντήσει ούτε ένα παιδί που δε θέλει να μάθει (άλλωστε αυτό είναι φτιαγμένο να κάνει το μυαλό μας) ̇ έχω συναντήσει, όμως, δυστυχώς, πολλά παιδιά τα οποία προσπαθούν με λάθος τρόπο σε σχέση με αυτόν που τους ταιριάζει. Αυτό έχει ως συνέπεια να νομίζουν ότι δεν μπορούν, και αυτή η απογοήτευση και η ματαίωση οδηγούν, εύλογα, σε εκνευρισμό, σε απόσυρση από τη διαδικασία της μάθησης και στη μείωση της αυτοεκτίμησής τους.

Οπότε, εάν ένα παιδί δυσκολεύεται στη διαδικασία της μάθησης, αντί να το πληγώνουμε με άδικες, πολλές φορές, διαγνώσεις, το ασφαλέστερο, για την αυτοεκτίμηση και την απόδοσή του, είναι να διερευνήσουμε το μαθησιακό του προφίλ.

Η βασική αρχή της συγκεκριμένης προσέγγισης είναι, ότι όλοι μπορούμε να μάθουμε, αρκεί να μας δώσουν την πληροφορία έτσι όπως είναι φτιαγμένο το μυαλό μας να τη λάβει. Εμπειρικά, λοιπόν, μπορώ να σε διαβεβαιώσω ότι είναι το πολυτιμότερο δώρο που μπορείτε να κάνετε στο παιδί σας, το οποίο θα αξιοποιεί και θα εξαργυρώνει μία ζωή, καθώς οι άνθρωποι που πετυχαίνουν είναι αυτοί που νιώθουν ότι μπορούν. Αυτήν την αίσθηση την ενισχύουν οι πετυχημένες προσπάθειες, οι οποίες ενισχύονται μόνο μέσα από τον τρόπο που μας ταιριάζει.

Αυτό που συνηθίζω να λέω είναι, ότι μέσα από αυτήν τη διαδικασία, η οποία είναι απλή κι ευχάριστη, θέλω να τους δίνω τη δύναμή τους πίσω!

Κ.Μ.:Εσύ, μπορείς να κάνεις κάποια παρέμβαση στο παιδί μου;

Χ.Κ.:Αυτό που μπορώ να κάνω είναι να σας καθοδηγήσω στο πώς μπορείτε να προσεγγίσετε το παιδί στη μάθηση. Θα έχετε, δηλαδή, μία λίστα από ενέργειες και τρόπους που, εφόσον εφαρμοστούν, θα γίνει πιο ευχάριστη και πιο αποτελεσματική η διαδικασία της μάθησης. Θα εξηγηθούν συμπεριφορές και, άρα, θα λυθούν παρεξηγήσεις, θα μειωθούν οι εντάσεις και, κυρίως, θα ενισχυθεί η εμπιστοσύνη στις ικανότητες του παιδιού, το οποίο από μόνο του επηρεάζει πολύ θετικά την απόδοσή του. Εάν υπάρχουν μαθησιακές ικανότητες οι οποίες χρειάζεται να ενισχυθούν, τότε παραπέμπω σε ειδικό παιδαγωγό.

Να διευκρινίσω, επίσης, ότι δε δουλεύω με ενδογενείς παράγοντες, και ότι, προσωπικά, πιστεύω ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών αντιμετωπίζει δυσκολίες στη μάθηση, και όχι μαθησιακές δυσκολίες. Δηλαδή, κάποια στιγμή στη διαδικασία της μάθησης δημιουργήθηκε κάποιο κενό (π.χ. στην κατανόηση υποσυνόλων), με αποτέλεσμα να δυσκολεύει όλη η διαδικασία.

Με το Μαθησιακό Προφίλ εντοπίζουμε με ταχύτητα, αξιοπιστία και ακρίβεια εάν ισχύει κάτι τέτοιο, και τότε, με σεβασμό στον τρόπο του παιδιού, ο/η ειδικός/ή παιδαγωγός καλύπτει το κενό σε διάστημα που εξαρτάται από τον ρυθμό του παιδιού.

Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις που δε συντρέχει δυσκολία στη μάθηση, εφαρμόζεται ο τρόπος του παιδιού αλλά εξακολουθεί να μην μπορεί να αποδώσει, καλό είναι να εξετάζεται από κατάλληλο ειδικό, εάν συντρέχουν ψυχολογικά αίτια (κυρίως άγχος) που επηρεάζουν το αποτέλεσμα. Έτσι και πάλι θα το βοηθήσουμε να χαλαρώσει και να μπορεί να αποδώσει, καθώς το άγχος μειώνει κατά 70% την αξιοποίηση του δυναμικού μας.

Κ.Μ.:Έναν έφηβο πώς μπορείς να τον βοηθήσεις;

Χ.Κ.:Τους εφήβους, επίσης, μπορώ να τους βοηθήσω με το Μαθησιακό τους Προφίλ, γιατί τους είναι εξίσου απαραίτητο. Να σημειώσω εδώ, ότι δεν έχει ηλικία αυτή η διερεύνηση ̇ γίνεται και σε ενήλικες και είναι πολύ βοηθητική, καθώς, ουσιαστικά, διερευνά το πώς είναι φτιαγμένο το μυαλό μας να αντιλαμβάνεται τον κόσμο, άρα έχει πολλαπλές εφαρμογές σε πολλούς τομείς της ζωής μας.

Κατά τ’ άλλα με τους εφήβους (από 12 ετών και πάνω) κάνουμε επαγγελματικό προσανατολισμό, έτσι ώστε να επιλέξουν σωστά τις σπουδές τους, κάτι που, όπως καταλαβαίνετε, έχει τεράστια επίδραση στη μελλοντική τους επαγγελματική χαρά κι επιτυχία.

Όταν με ρωτάνε ποια είναι τα επαγγέλματα του μέλλοντος, απαντώ ότι είναι μόνο αυτά που μας ταιριάζουν, και ότι κανένα επάγγελμα που δε μας ταιριάζει δεν έχει μέλλον. Θα μπορούσα να σας το αναλύω αυτό με τις ώρες, δίνοντάς σας άπειρα παραδείγματα, αλλά, νομίζω, δε χρειάζεται να σας κουράσω.

Είμαι σίγουρη ότι οι περισσότεροι από εμάς έχουμε δει παραδείγματα ανθρώπων που, τότε που επιλέγαμε κατεύθυνση, επέλεξαν τα τότε επαγγέλματα του μέλλοντος αλλά σήμερα δεν έχουν αντικείμενο.

Κ.Μ.:Συμφωνώ απόλυτα! Ποιες διαφορές,λοιπόν, παρατηρείς στον επαγγελματικό προσανατολισμό μεταξύ εφήβων κι ενηλίκων;

Η διαφορά έχει να κάνει με τη φάση ζωής εφήβων κι ενηλίκων. Οι έφηβοι είναι πολύ τυχεροί να λαμβάνουν μία ουσιαστική και αξιόπιστη καθοδήγηση για την επιλογή των σπουδών τους, έτσι ώστε να το πιάσουν σωστά μία ώρα αρχύτερα.

Όπως είναι φυσιολογικό, τα ενδιαφέροντά τους είναι άλλης φύσεως. Ωστόσο, με έχουν εντυπωσιάσει πάρα πολλοί έφηβοι οι οποίοι θέλουν να προσπαθήσουν, μόνο αν ξέρουν τον τρόπο που τους ταιριάζει και τον λόγο για να το κάνουν. Έχουν, δηλαδή, αυτήν την αξιοθαύμαστη απαίτηση να τους βοηθήσουμε να βάλουν στόχους που σέβονται την προσωπικότητα, τις κλίσεις και τα ταλέντα τους.

Στους εφήβους αυτό που θα έλεγα ότι κυριαρχεί είναι η ψυχική τους ενδυνάμωση η οποία, φυσικά, παίζει καθοριστικό ρόλο στην αξιοποίηση της δύναμής τους.

Οι ενήλικες, από την άλλη, με εντυπωσιάζουν με τη γενναιότητά τους και την ταχύτητα με την οποία αφομοιώνουν τα παραγόμενα της συμβουλευτικής. Είναι συγκινητικά πολύ μεγάλος ο αριθμός των ανθρώπων που έχει βάλει το «bliss» του στην πραγματικότητά του – αυτός είναι ο στόχος μου, άλλωστε, ως σύμβουλος.

Ο ενήλικας που έχει βιώσει τις συνέπειες της αταίριαστης επαγγελματικής επιλογής είναι πολύ πιο έτοιμος να αξιοποιήσει τις πληροφορίες του, οπότε αυτό που κυριαρχεί είναι η στόχευση της ενέργειάς τους.

Χωρίς, φυσικά, να είναι απόλυτα όλα τα παραπάνω. Κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και με μαγεύει κάθε φορά το πώς, μέσα από την αλληλεπίδρασή μας, προκύπτει, τόσο δυναμικά, σε ποια σημεία χρειάζεται να σταθούμε, έτσι ώστε να ξεκλειδώσουν, να κατατοπιστούν, να εμπνευστούν ή/και να ενεργοποιηθούν.

Κ.Μ.:Ποια είναι η διαδικασία της συμβουλευτικής;

Χ.Κ.:Η διαδικασία είναι πολύ απλή και βασίζεται στα ψυχομετρικά ερωτηματολόγια της σειράς Άριστον. Οπότε, αρχικά, συμπληρώνεται το ερωτηματολόγιο online, στη συνέχεια λαμβάνω την αναφορά στην οποία βασίζουμε τη συμβουλευτική μας, η οποία διαρκεί 1,5 ώρα και είναι εφ’ όλης της ύλης. Οπότε με ταχύτητα, αξιοπιστία και ειλικρινές νοιάξιμο μπορώ να βοηθήσω έναν άνθρωπο να εμβαθύνει στην κατανόηση και αποδοχή του εαυτού του.

find your bliss
Find your bliss

Κ.Μ.:Πόσο εύκολο, όμως, είναι ο ενήλικας να αλλάξει επαγγελματικό προσανατολισμό;

Το εύκολο ή δύσκολο είναι σχετικό. Εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Ωστόσο, ενδεικτικά να αναφέρω ότι για κάποιους μπορεί να σημαίνει το να κάνουν μία σύντομη, ή όχι, μετεκπαίδευση (προγράμματα δια βίου μάθησης, μεταπτυχιακό κτλ.) και, στη συνέχεια, να αρχίσουν να αναζητούν απασχόληση σ’ εκείνον τον τομέα.

Για κάποιους άλλους μπορεί να σημαίνει να αναζητήσουν εργασία σε μία εταιρεία σε διαφορετικό αντικείμενο, για άλλους μπορεί να σημαίνει να ξεκινήσουν μια παράλληλη, με την υπάρχουσα, δραστηριότητα. Γενικά, υπάρχουν πολλές εναλλακτικές, αρκεί να είναι κάποιος αποφασισμένος να αξιοποιήσει την ολότητά του.

Ας πούμε, κι εγώ έκανα μετεκπαίδευση για να πιστοποιηθώ ως σύμβουλος του Άριστον Τεστ και το λειτουργώ παράλληλα με την πρωινή μου εργασία. Πλέον έχουμε μία πληθώρα εναλλακτικών οι ενήλικες που θέλουμε να εξειδικευτούμε σε έναν διαφορετικό, λιγότερο ή περισσότερο σχετικό με αυτά που ήδη κάνουμε, τομέα.

Πρόσφατα έκανα μία ομιλία σε ένα ΕΠΑΛ, όπου η υπεύθυνη μου είπε ότι έχουν αρκετούς ενήλικους απόφοιτους ΑΕΙ που, όμως, δε θέλησαν ποτέ να εργαστούν πάνω στο πτυχίο τους κι επιστρέφουν ως μαθητές να εξειδικευτούν στο αντικείμενο που αγαπούν. Δεν είναι εντυπωσιακό;

Γενικά, υπάρχουν πολλές λύσεις που καμία δεν περιλαμβάνει το: «αυτό δε γίνεται». Όπου υπάρχει θέληση, υπάρχει και τρόπος.

Κ.Μ.:Τι είναι η επαγγελματική επιτυχία για τον καθένα;

Χ.Κ.:Για τον καθένα επιτυχία είναι, σίγουρα, ένα σύνολο διαφορετικών πραγμάτων και δεν ξέρω, αν μπορούμε να καταλήξουμε σε έναν κοινό, για όλους, ορισμό. Μπορώ, όμως, να σου πω τι δεν είναι επιτυχία.

Επιτυχία, σίγουρα, δεν είναι να έχω έναν ωραίο τίτλο και έναν καλό μισθό αλλά να είμαι γεμάτος άγχος, να παραμελώ τους αγαπημένους μου, να ζω μέσα στην ένταση και στα χρονοδιαγράμματα, να μην μπορώ να απολαύσω τη ζωή μου, να πίνω κτλ. για να ξεδώσω, να θυσιάζω την υγεία μου, σωματική και ψυχική.

Κάπου είχα διαβάσει ένα εκπληκτικό απόσπασμα το οποίο έγραφε το εξής: «Λένε ότι τα λεφτά φέρνουν την ευτυχία, πόση ευτυχία, όμως, χάνουμε για να τα φέρουμε;». Για ‘μένα δε νοείται επιτυχία χωρίς ευτυχία.

Κ.Μ.:Τελικά, τι είναι «Bliss»;

Χ.Κ.:«Bliss» σημαίνει ευδαιμονία, και την αγαπώ πολύ αυτήν τη λέξη. Είναι η δημιουργικότητά μας, η λάμψη μας, η χαρά μας, η έκφρασή μας, η θεραπεία μας, το αγχολυτικό μας και η ελευθερία μας! Είναι η επαγγελματική μας χαρά κι επιτυχία. Είναι το γενέθλιό μας δικαίωμα να γνωρίσουμε την προσωπικότητά μας, τις κλίσεις και τα ταλέντα μας και να τα αξιοποιήσουμε γι’ αυτά που μας συγκινούν.

Πρόσφατα έγραψα έναν σύντομο οδηγό για το πώς μπορούμε να βρούμε τι χρειάζεται να κάνουμε για να βιώνουμε «bliss» (όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να το βρει εδώ > οδηγός). Ενδεικτικά να αναφέρω τα 6 σημεία τα οποία αναλύω στον οδηγό και είναι όλα απαραίτητα για να μπορέσουμε να βιώσουμε «bliss»: αυτογνωσία, αυτοεκτίμηση, ενεργό συναίσθημα, δράση/ βιώματα, ξεκούραση και το κοινό καλό.

Αυτό που δουλεύουμε μαζί είναι η αυτογνωσία και το κοινό καλό. Στα υπόλοιπα καθοδηγώ, επίσης, αλλά δεν μπορώ να κάνω παρέμβαση. Όμως, είναι πολύ βοηθητικό να γνωρίζουμε ποιο σημείο θέλει την προσοχή και την ενέργειά μας. Είναι σαν ένας χάρτης για να βρούμε τον κρυμμένο μας θησαυρό!

Κ.Μ.:Μπορώ να κουβεντιάζω μαζί σου για ώρες…και είμαι σίγουρη ότι θα το ξανακάνουμε σύντομα. Οπότε ας αφήσουμε και μερικές ερωτήσεις για την άλλη φορά. Πριν κλείσουμε την όμορφη κουβέντα μας, όμως, θα ήθελα να σε ρωτήσω κάτι τελευταίο. Κάνεις όνειρα;

Χ.Κ.:Φυσικά! Το όνειρό μου, σταθερά, είναι να ενεργοποιώ σ’ εμένα και στους άλλους ό,τι ομορφότερο υπάρχει μέσα μας, και κατά διαστήματα εμπνέομαι διαφορετικούς τρόπους για το πώς μπορεί να γίνεται αυτό. Τα όνειρά μου δεν είναι άπιαστα ή τρελά, είναι απλά η ελευθερία της έκφρασης της ύπαρξής μου. Αυτό ισχύει για όλους μας, πιστεύω.

Το να είμαι σε θέση να μιλάω γι’ αυτά που αγαπώ και να επικοινωνώ με τον κόσμο είναι ένα όνειρο που δεν κατάλαβα καν πώς πραγματοποιήθηκε. Το μόνο που ξέρω είναι ότι του παραδόθηκα με απόλυτη εμπιστοσύνη, και συνέχεια με γεμίζει έμπνευση, χαρά κι ευγνωμοσύνη!

Χρυσάνθη Κωστάρα
Παροχή Συμβουλευτικών Υπηρεσιών
T: 6936 781 481
findyourbliss@outlook.com.gr
http://findyourbliss.gr

Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.