Η σωστή διατροφή διδάσκεται και μάλιστα από μικρή ηλικία!

Το θέμα της διατροφής των παιδιών είναι κάτι που απασχολεί πολύ τους γονείς τα τελευταία χρόνια. Οι πληροφορίες που λαμβάνουμε, καθημερινά, από το διαδίκτυο, άπειρες, άλλες σωστές και άλλες υπερβολικές (δεν μου αρέσει να χρησιμοποιώ τη λέξη «λανθασμένες») που, όμως, σε πολλές περιπτώσεις, καταλήγουν να μας μπερδεύουν.

Στο άρθρο αυτό δεν θα μιλήσουμε για τη σημασία του σωστού πρωινού ούτε για τον σπουδαίο ρόλο των φρούτων και των λαχανικών σ’ ένα διατροφικό πρόγραμμα. Αυτά είναι πράγματα χιλιοειπωμένα και, λίγο πολύ, σε θεωρητικό επίπεδο, γνωστά σε όλους.

Στο κείμενό μου θα ήθελα να εστιάσω σε διατροφική συμπεριφορά, που είναι το θεμέλιο για όλα τα υπόλοιπα.

Το πρώτο βήμα, για να διδάξουμε το παιδί μας σωστή διατροφή, είναι να φτιάξουμε τη δική μας διατροφή και να δώσουμε έμφαση στη δική μας συμπεριφορά γύρω από το φαγητό.

Διάβασε επίσης: 10 συμβουλές σε γονείς με δύσκολα παιδιά στο φαγητό

Εστιάζουμε στην «ιεροτελεστία» του φαγητού

Η ώρα του φαγητού πρέπει να είναι τόσο σαφής και οριοθετημένη όσο η ώρα της μελέτης ή η ώρα του παιχνιδιού. Καλό θα είναι, αν όχι σε καθημερινή βάση, κάθε Σάββατο και Κυριακή, η οικογένεια να τρώει όλη μαζί στο τραπέζι, έχοντας κλείσει τηλεόραση ή οτιδήποτε άλλο μπορεί να αποσπάσει την προσοχή από το φαγητό.

Το οικογενειακό τραπέζι και η ρουτίνα που προσφέρει αυτό βοηθάει το παιδί να εστιάσει την προσοχή του στο φαγητό του, στη σαλάτα του και, πιθανώς, να το σχολιάσει, θετικά ή αρνητικά.

Παράλληλα, όμως, το βοηθά να νιώσει ασφάλεια και να συζητήσει με τα άλλα μέλη της οικογένειας τους προβληματισμός του. Η ώρα του οικογενειακού φαγητού πρέπει να είναι σημαντική στιγμή στην ημερήσια ρουτίνα ενός παιδιού.

Ακολουθούμε οι ίδιοι ένα «τακτοποιημένο» διαιτολόγιο

Η συμπεριφορά των παιδιών είναι ο καθρέφτης του περιβάλλοντος στο οποίο μεγαλώνει. Το ίδιο, ακριβώς, συμβαίνει και με τη διατροφική συμπεριφορά. Τα παιδιά μιμούνται τους γονείς τους, οπότε μαθαίνουν, βλέποντας τη συμπεριφορά τους γύρω από το φαγητό.

Οι γονείς πρέπει να αποτελούμε πρότυπο για τα παιδιά μας και, φυσικά, να τηρούμε οι ίδιοι τις συμβουλές που δίνουμε.

σωστή διατροφή
Η σωστή διατροφή διδάσκεται!

Εμπλέκουμε το παιδί μας στη προετοιμασία του φαγητού

Πηγαίνουμε μαζί του στο σούπερ μάρκετ, στον μανάβη, στον κρεοπώλη να δει τι προσέχουμε, όταν αγοράζουμε τροφές, αλλά και να συζητήσουμε μαζί του τα κριτήρια επιλογής μιας τροφής.

Κατά την παρασκευή του φαγητού, μπορούν να δουν πώς προετοιμάζεται το φαγητό και να πουν ιδέες για το πώς θα γίνει αυτό πιο νόστιμο. Ίσως αυτό να είναι και βοηθητικό στο να δοκιμάσουν φαγητά που δεν είναι, απολύτως, της αρεσκείας τους.

Συζητάμε με το παιδί μας για τη γεύση

Το αφήνουμε να σχολιάσει τη γεύση που δίνουν διάφορα συστατικά, π.χ. τα λαχανικά στο γεύμα. Ακόμα και αν είναι αρνητική, το βάζουμε να σκεφτεί και να προτείνει τρόπους βελτίωσης.

Ετοιμάζουμε υγιεινά σνακ

Ετοιμάζουμε υγιεινά σνακ, για να υπάρχουν στο σπίτι και αποφεύγουμε τυποποιημένα μπισκότα, κέικ ή έτοιμες μπάρες δημητριακών.

Βέβαια, προσοχή: το υγιεινό δεν σημαίνει ότι είναι και ελεύθερο θερμίδων και μπορούμε να το καταναλώνουμε απεριόριστα. Νομίζω ότι αυτή είναι και η μεγαλύτερη «παγίδα» στην οποία πέφτουν οι περισσότεροι από τους γονείς με τους οποίους συζητώ.

Οποιοδήποτε σνακ, όσο υγιεινό και αν είναι αυτό, αν δεν είναι στα πλαίσια ενός ισορροπημένου προγράμματος, αυτομάτως, γίνεται ανθυγιεινό.

Προσέχουμε το μέγεθος της μερίδας

Βεβαιωνόμαστε ότι η μερίδα που τρώει το παιδί μας είναι η σωστή και όχι μεγαλύτερη απ’ όσο χρειάζεται. Σκεφτόμαστε ότι ένα παιδί έχει μικρότερο όγκο σώματος, σε σχέση με έναν ενήλικα, άρα δεν μπορούμε να απαιτούμε από αυτό να φάει το ίδιο μέγεθος μερίδας.

Φυσικά, οι ενεργειακές ανάγκες διαφοροποιούνται ανάλογα με τη φάση ανάπτυξης και τη φυσική δραστηριότητα. Για παιδιά φυσιολογικού βάρους δεν υπάρχει κανένας λόγος να τα πιέζουμε να τελειώσουν το φαγητό τους.

Οι αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες καλό είναι να γίνονται σταδιακά

Δεν υπάρχει λόγος να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε όλα τα κακώς κείμενα μονομιάς. Αν, για παράδειγμα, τα παιδιά μας δεν τρώνε σαλάτα, το πρώτο βήμα είναι να βάλουμε τη σαλάτα στο τραπέζι, ανεξάρτητα αν θα τη φάνε ή όχι.

Σταδιακά, με αυτόν τον τρόπο, θα συνηθίσουν την εικόνα της στο τραπέζι και θα την «κωδικοποιήσουν» ως απαραίτητο συστατικό του γεύματος.

Το ίδιο θα κάνουμε και με λαχανικά και φρούτα ή και με άλλες τροφές που το παιδί μας, ενδεχομένως, έχει απορρίψει.

Εστιάζουμε στο σύνολο της διατροφής και όχι σε μεμονωμένες τροφές.

Η πληρότητα σε θρεπτικά συστατικά έρχεται από την ποικιλία. Εξάλλου, μην ξεχνάμε αυτό που είπαμε αρχικά: υγιεινή διατροφή σημαίνει τρώω τα πάντα στις σωστές ποσότητες.

Και όταν μιλάμε για υγιεινή διατροφή, πρέπει, πάντα, να τονίζουμε ότι αυτό δεν σημαίνει στέρηση αλλά τακτοποίηση του φαγητού. Σε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο έχουν θέση και τα γλυκά και το junk food, αλλά με μέτρο και σωστά τοποθετημένα στο σύνολο της εβδομάδας μας.

Γιατί, όπως λέμε πάντα:

η υγιεινή διατροφή δεν είναι τιμωρία, είναι προσπάθεια για μία καλύτερη ζωή.

Ακολουθήστε το Miss or Madam στο Facebook και στο Instagram.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.